vitamins & supplementen

Magnesium voor een goede gezondheid.

Last van je spieren, vermoeidheid, lusteloosheid…
Het zijn allemaal signalen. Dat moeten we van dichtbij onderzoeken. Want een van de mogelijke oorzaken is dat je misschien een tekort hebt aan magnesium.

Geloof het of niet maar heel veel mensen zijn gebaad bij extra magnesium.

Less hier hoe en waarom je magnesium kan gebruiken.

Magnesium is een essentieel mineraal

Magnesium is een mineraal dat bijdraagt aan ruim 350 verschillende processen in ons lichaam. Het is een mineraal valt onder de categorie minerale zouten zoals calcium, natrium en kalium.


Elke cel in ons lichaam heeft eigenlijk veel magnesium nodig om goed te functioneren.
Want als mineraal is magnesium verantwoordelijk voor een goede werking van je spieren. Ten eerste bijvoorbeeld zorgt magnesium voor sterke en gezonde botten.
Ten tweede zorgt magnesium ook dat zenuwprikkels in ons lichaam vlot communiceren.

Maar wist je ook dat magnesium ook helpt bij hormoonklachten en PMS (pre-menstrueel syndroom)?

In deze lijst toon ik je minstens 10 belangrijke processen waarbij magnesium een rol speelt.
Magnesium:

  1. Draagt bij aan een normale energiehuishouding.
  2. Zorgt voor sterke en gezonde botten botten.
  3. Draagt bij aan een normale celdeling.
  4. Speelt een rol bij het opbouwen van lichaamseiwit.
  5. Helpt bij het handhaven van de normale balans in de water- en mineralenhuishouding van het lichaam.
  6. Activeert je natuurlijke energie in het lichaam.
  7. Geeft je een sterk gebit.
  8. Zorgt voor een heldere geest.
  9. Laat je spieren goed werken.
  10. Helpt bij vermoeidheid/moeheid.
  11. Speelt een belangrijke rol in het functioneren van zenuwen.
  12. ….


Je ziet het al, we hebben magnesium nodig om goed te kunnen functioneren

Voedsel met veel magnesium

Ons eigen lichaam maakt zelf geen magnesium aan. Dus moeten onze voorraad magnesium halen uit onze voeding of aanvullen via supplementen.

Magnesiumsrijke voeding


Magnesium komt van nature voor in verschillende groenten en andere voedingsmiddelen.
Hieronder vind je de top 10 van magnesiumrijke voedingsmiddelen:

  1. Groene bladgroenten
  2. Alle soorten noten
  3. Rauwe cacao
  4. Avocado’s
  5. Bananen
  6. Zeewier en algen
  7. Brocolli
  8. Peulvruchten
  9. Volkoren granen
  10. Kraanwater

(Bron. A.Vogel)

Daarnaast kan magnesium ook gehaald worden uit andere natuurlijke bronnen zoals de zee. Deze natuurlijke bronnen zijn onder meer te vinden in Europa of Azië , in de zoutbronnen en meren van het himalaya gebergte. Hier vind je de meest zuivere bronnen ter wereld.
De magnesium die je hier terugvindt is dan onder de vorm van magnesiumchloride.

Magnesium tekort moet je regelmatig aanvullen

Zoals hierboven als geschreven is kan je magnesium aanvullen door middel van magnesiumrijke voeding.
Wanneer je deze voedingsmiddelen op regelmatige basis eet, haal je hier ongeveer 50 tot 100 mg magnesium uit.
Niet slecht, maar als je weet dat de dagelijkse behoefte van magnesium voor een gezond lichaam gelijk is aan 300 à 350mg voor een vrouw en 350 à 400mg voor een mand, dan komen we vaak een beetje te kort.

Moeten we dan elke dag supplementen innemen? Nee, uiteraard niet.
Maar wanneer je je vermoeid voelt, last hebt van spierkrampen of nood aan extra energie, kan een kuur van wat extra magnesium zeker geen kwaad.

Welk soort magnesium is nu eigenlijk goed en in welke vorm?

Moeilijk te zeggen. Want over alles kan je goede en minder goede punten aanhalen.
Ik leg het hier even uit. Er bestaan namelijk verschillende vormen van supplementen:

  • Magnesiumcitraat
  • Magnesiumaspartaat
  • Magnesiumgluconaat
  • Magnesiumchloride
  • Magnesiumoxide
  • Magnesiumsulfaat

Het ene los je op in vloeistof, het andere neem in capsules of tablet vorm, of tenslotte kies je voor een magnesiumolie die je aanbrengt op de huid.

Hoe kan je nu het beste wat extra magnesium binnenkrijgen?

Magnesiumcitraat de best opneembare orale vorm en magnesiumchloride is de beste vorm om op te nemen via de huid, transdermaal dus.

Het voordeel van magnesiumchloride is dat het via de huid rechtstreeks in de bloedbaan komt en naar de cellen wordt getransporteerd zonder dat er nog andere processen aan vooraf gaan.

Magnesiumvlokken

Magnesium via de huid opnemen kan je doen door middel van een voetbad of ligbad waaraan magnesiumvlokken worden toegevoegd. Of je kan ervoor kiezen om magnesiumolie te gebruiken. Deze breng je aan op je armen of benen, al naargelang je voorkeur of waar je het meeste last hebt.
Dit is de snelste en gemakkelijkste manier om je magnesium peil op de juiste hoogte te houden of aan te vullen indien nodig.

Tenslotte kan je magnesium ook combineren met het gebruik badzout of natriumbicarbonaat om tegelijkertijd te ontgiften of te ontzuren. Hierdoor wordt de werking versterkt.

Waar kan je magnesiumvlokken en magnesium olie kopen?

Wanneer je magnesium koopt is het vooral belangrijk dat je kiest voor een zuiver product.
Je kan het namelijk overal kopen maar kijk uit voor magnesium uit vervuilde bronnen of met aluminium is.

Voor echt zuivere magnesiumolie en magnesiumvlokken kan je terecht op www.zen-moment.be

Een kleine kanttekening bij magnesium

Magnesium kan bloeddrukverlagend werken. Dus als je al last hebt van een (zeer) lage bloeddruk, of je neemt bloeddrukverlagende medicatie kan je best eerst even je arts consulteren alvorens extra magnesium in te nemen.

PS: Wil je meer weten over magnesium in een voetenbad? Kijk dan even hier.